Advokatfirmaet KYRRE ANS vil bestrebe seg på å ivareta klientens interesser på best mulig måte. Oppdrag vil bli utført i samsvar med våre kvalitetssikringsrutiner og for øvrig i samsvar med Advokatforskriften og Advokatforeningens salærveiledning. Advokatfirmaet KYRRE ANS’ interne saksbehandlingsrutiner vil være gjeldende for oppdraget. De elementer i disse som er av vesentlig interesse for klientene, fremgår av punktene nedenfor.
Før et oppdrag etableres vil det bli avklart om det foreligger interessekonflikt eller andre forhold som gjør at firmaet ikke kan eller bør påta seg oppdraget. Det samme gjøres i etablerte oppdrag dersom det kommer nye motparter inn i saken.
Dersom hensynet til klienten tilsier det og det finnes ubetenkelig, kan arbeidet påbegynnes før avklaringen er avsluttet. Det vil da bli tatt forbehold overfor klienten om at interessekonfliktavklaringen ikke er avsluttet, og at denne kan føre til at man må si fra seg oppdraget.
I forbindelse med etablering av oppdraget vil det også bli foretatt den identifikasjonskontroll som følger av Hvitvaskingsloven.
Dersom hensynet til klienten tilsier det og det finnes ubetenkelig, kan arbeidet påbegynnes før avklaringen er avsluttet. Det vil da bli tatt forbehold overfor klienten om at interessekonfliktavklaringen ikke er avsluttet, og at denne kan føre til at man må si fra seg oppdraget.
I forbindelse med etablering av oppdraget vil det også bli foretatt den identifikasjonskontroll som følger av Hvitvaskingsloven.
Taushetsplikt / Personopplysningsloven
Advokater har fortrolighetsplikt og taushetsplikt for de opplysninger de får i saken, med de unntak som fremgår av lov (for eksempel hvitvaskingsloven). Samtlige medarbeidere i firmaet har autorisert tilgang til opplysningene, og har undertegnet skriftlig taushetserklæring. Vi gjør imidlertid særlig oppmerksom på at er en utstrakt grad av offentlighet når det er innledet sak for domstolene, se blant annet tvisteloven §14-2.
Mange av opplysningene vil være personopplysninger. Disse vil bli behandlet i overensstemmelse med kravene i Personopplysningsloven.
Det kan være hensiktsmessig, blant annet av tidsmessige årsaker, at dokumenter sendes som vedlegg til e-post. Dersom vi har fått oppgitt klientens e-postadresse i anledning oppdraget, og klienten ikke har reservert seg, legger vi til grunn at klienten har gitt aksept for at e-post kan benyttes på denne måten..
Advokatfirmaet KYRRE ANS’ advokater er tilknyttet Domstoladministrasjonens aktørportal. Det er en forutsetning ved oppdragets oppstart at klienten aksepterer at kommunikasjon med domstolene og/eller sakens øvrige parter kan skje gjennom aktørportalen.
Nærmere informasjon om hvilke personopplysninger som samles inn, hvorfor vi gjør dette og dine rettigheter knyttet til behandlingen av personopplysningene finner du på vår hjemmeside
https://kyrre-bergen.no/for-klienter/
Det er anledning til å få vurdert om oppdraget er utført i overensstemmelse med god advokatskikk. Det er også anledning til å klage hvis klienten er misfornøyd med salærets størrelse. Kvaliteten på arbeid kan i utgangspunktet ikke vurderes av disiplinærorganene.
Som hovedregel er det en klagefrist på 6 måneder. Denne løper fra det tidspunkt klageren ble eller burde blitt kjent med de omstendigheter klagen grunnes på. Klagen behandles av Advokatforeningens regionale disiplinærutvalg for Hordaland som førsteinstans. Beslutning fra disiplinærutvalget kan ankes inn for Disiplinærnemnden.
Regler for God Advokatskikk og nærmere opplysninger om klageordningen finnes på Advokatforeningens hjemmeside
www.jus.no under Råd og rettshjelp.
Ansvarsforsikring – ansvarsbegrensning
Det kan opplyses at det for advokatvirksomhet er visse krav om sikkerhetsstillelse og ansvarsforsikring til dekning av erstatningsansvar som pådras under utøvelse av advokatvirksomheten. Advokater i Advokatfirmaet Kyrre ANS har etablert sikkerhetsstillelse og ansvarsforsikring.
Erstatningsansvar er oppad begrenset til beløpsgrensen for advokatfirmaet Kyrre ANS sin ansvarsforsikring, for tiden MNOK 100.
For Advokatfirmaet Kyrre ANS er avtalt ansvarsbegrensning etter domstolslovens § 232, 5.ledd slik at det ikke er deltakeransvar for erstatningsansvar som selskapet pådrar seg under advokatvirksomhet, så lenge minst en av deltakerne er solidarisk ansvarlig sammen med selskapet
Gjennomføring av oppdraget
For alle oppdrag skal det være en saksansvarlig advokat. Alt arbeid utføres under den saksansvarlige advokats ansvar. Den saksansvarlige advokat vil sørge for at arbeidet blir utført på den mest mulig optimale måte for klienten, og herunder vurdere om deler av oppdraget mest hensiktsmessig bør utføres av ansatt advokat, advokatfullmektig, advokatassistent eller sekretær.
Dersom klienten har spesielle ønsker om hvilken advokat som skal utføre oppdraget, vil dette normalt bli lagt til grunn. For øvrig er det vårt mål at arbeidet skal utføres på mest mulig optimal måte for klienten. Dersom oppdraget blir utvidet på et senere tidspunkt, i forhold til det som er avtalt opprinnelig, vil vi sende skriftlig bekreftelse på dette.
For oppdrag som skal faktureres etter medgått tid, har firmaet følgende timepriser:
Kr 1 900 – 3 500,- + mva. 25% (kr 2 375 – kr 4 375 inkl. mva.).
Minste timeenhet er 0,25 time eller 15 minutter. Prisene endres årlig av firmaet med virkning fra den 1. januar hvert år. Utenom den årlige faste endringen kan timeprisene også endres med en måneds varsel.
I tillegg til påløpt salær dekker klienten alle firmaets utgifter ved håndtering av oppdraget, for eksempel rettsgebyrer, offentlige gebyrer, takster, sakkyndigrapporter, vitneutgifter, transport, losji og diett.
Dersom annet ikke er avtalt vil oppdraget bli fakturert etter medgått tid. De medgåtte timer samt eventuelle direkte utlegg vil normalt faktureres en gang per måned. Større utlegg vil som regel viderefaktureres med en gang utlegget har funnet sted.
Alle fakturaer er netto pr. 14 dager. Ved forsinket betaling påløper morarente etter morarentelovens bestemmelser.
Med hver faktura vil det bli tilsendt en spesifikasjon av arbeidet hvor det fremgår hvilket arbeid som er utført i perioden og hvilke advokater som har utført dette. Det samlede timetall for den enkelte advokat som fakturaen omfatter, vil også fremgå.
Dersom en faktura omfatter arbeid med flere oppdrag for samme klient, vil det av spesifikasjonen fremgå hvor stor andel av salæret og eventuelle utlegg som gjelder det enkelte oppdrag.
Utlegg som klienten er ansvarlig for skal avklares med klienten før de pådras, med mindre kostnadspådraget er nevnt i oppdragsbrevet eller er nødvendig for å sikre klientens interesser og klientens samtykke ikke kan innhentes på forhånd. Det påpekes at viderefakturering av utlegg normalt vil medføre merverdiavgift på utlegget.
Etter Rettshjelpsloven kan det for visse saker gis rett til advokatbistand som helt eller delvis dekkes av staten. Forutsetningen er at man er under Rettshjelpslovens inntekts- og formuesgrenser. Grensen for netto formue er for tiden kr. 100 000. De gjeldende bruttoinntektsgrenser er kr. 246 000 for enslige og kr. 369 000 samlet for samboende eller ektefeller. Innenfor enkelte rettsområder gis fri rettshjelp uten hensyn til søkerens inntekt. Nærmere informasjon om fri rettshjelp kan fås hos Fylkesmannen, eller ved vårt kontor. Dersom fri rettshjelp kan være aktuelt, bør dette tas opp for avklaring med oss snarest.
Advokatfirmaet Kyrre ANS anser seg imidlertid ikke forpliktet til å påta seg oppdrag som faller inn under ordningen om fri rettshjelp uten at dette er uttrykkelig avtalt. I den grad det søkes om fri rettshjelp etter at oppdraget er påbegynt, vil det bli krevd salær etter de timesatser som er fastsatt i oppdragsbekreftelsen (eller senere skriftlig varsel om endring av timesatser) for utført arbeid frem til klienten har fremskaffet nødvendig dokumentasjon og egenerklæring for at de økonomiske vilkår er oppfylte. Dersom søknad om fri sakførsel blir avslått, vil alt arbeid som utføres i saken bli fakturert etter de opprinnelig avtalte timesatser, herunder også eventuelt arbeid i forbindelse med søknad og klage vedrørende fri rettshjelp.
Salær og utlegg er i en del tilfeller dekket under rettshjelpforsikringen og kan derfor kreves refundert av forsikringsselskapet (som dekker opp til kr 80 000 til kr 100 000, alt etter de konkrete vilkår) etter fradrag av egenandel på kr 2 000 til kr 4 000 + 20 % av overskytende. Vi vil være behjelpelig med å avklare om det foreligger rettshjelpsdekning via ditt forsikringsselskap.
Salæret beregnes skjønnsmessig med utgangspunkt i medgått tid. Vi kan kreve inn den aktuelle refusjon når dette finnes hensiktsmessig. Dette forutsetter at du gir oss opplysninger om forsikringspolisens nummer. Det presiseres at vårt salær ikke er begrenset til det beløp som forsikringsselskapet finner å ville dekke. Du som klient er fullt ut ansvarlig for dette.
Jo bedre saken er avklart og forberedt fra klientens side, desto mer effektivt vil vi kunne arbeide. Dette vil ha betydning for størrelsen på salæret.
Alle henvendelser til og fra motparten skal gå fra oss, og klienten må underrette oss straks om eventuelle direkte henvendelser fra motparten eller motpartens advokat. Klienten vil få tilsendt kopier av all korrespondanse ut fra og inn til vårt kontor i saken. Disse bør oppbevares idet senere kopiering av dette vil medføre kostnader som faktureres klienten.
Forholdet til tilkjente saksomkostninger
Selv om vi har angitt vår oppfatning av hva sakens utfall kan bli, innebærer ikke det at vi har noe rettslig ansvar for dette resultat oppnås.
Dersom en rettssak tapes, må klienten påregne å bli pålagt å dekke motpartens saksomkostninger og å dekke rettens gebyr. Dette er klientens eget ansvar. Dersom en rettsavgjørelse ender med at klienten blir tilkjent saksomkostninger, men beløpet er satt lavere enn det salær vi har krevd/vil kreve av klienten, vil klienten være ansvarlig overfor oss for det overskytende.
I saker som behandles etter reglene om småkravsprosess i tvisteloven kap. 10 kan man maksimalt bli tilkjent saksomkostninger med kr 25 000 eks. mva. Vi gjør oppmerksom på at Advokatfirmaet Kyrre ANS ikke forplikter seg til å gjennomføre oppdraget innen en slik kostnadsramme uten at dette er særskilt avtalt.
Revisjon av oppdragsvilkår
Våre alminnelige oppdragsvilkår vil normalt bli revidert en gang per år, og
ellers når det måtte oppstå spesielt behov for det